informacjepoleć nas

Poinformuj znajomych o istnieniu strony, przez kliknięcie w link poleć nas.

ankieta

Co zwiększa motywację Państwa dziecka do nauki?

Pokaż wyniki
lista mailingowa

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co się dzieje w twojej szkole - zapisz się na naszą listę mailingową.

kalendarium
Czwartek, 2018-04-19
Imieniny:
Alfa, Leonii
lista mailingowa
Logo BIP
Jesteś tu: » Strona startowa » Prezentacja projektów edukacyjnych

Prezentacja projektów edukacyjnych

Problem z rozwiązywaniem problemów

przestał być problemem...

Mijający rok szkolny przyniósł obowiązkowe – zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli – doświadczenie związane z realizacją projektu edukacyjnego w gimnazjum. Stało się to na mocy rozporządzenia z 20 sierpnia 2010 roku będącego niejako konsekwencją zmiany podstawy programowej obejmującej w chwili obecnej dwa pierwsze roczniki gimnazjum. Ci właśnie gimnazjaliści (oraz kolejne roczniki) mają obowiązek udziału w realizacji projektu zdefiniowanego w rozporządzeniu jako planowe działanie uczniów, mające na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod. We wszelkich dostępnych materiałach zwraca się też zainteresowanym uwagę, że nie każdy projekt realizowany w szkole jest projektem w rozumieniu rozporządzenia. W jego ujęciu celem ma nie być mianowicie samo działanie, ale rozwiązanie określonego problemu.

Tak czy owak, aby drugoklasiści mogli ów obowiązek zrealizować, trzeba było im stworzyć odpowiednie warunki. Nowe zadania wymagały podjęcia odpowiednich decyzji oraz uwzględnienia ich w zapisach dokumentów stanowiących prawo szkolne. W Gimnazjum w Wartkowicach pracowano nad tym z małymi przerwami prawie przez cały pierwszy semestr. Służyły temu liczne konsultacje i szkolenia prowadzone przez doradcę, samokształcenie, rozmowy z rodzicami klas drugich i samymi zainteresowanymi, czyli uczniami.

Prace ruszyły wczesną wiosną i biegły w różnym tempie zależnie od tematu, wybranych sposobów pracy, możliwości członków poszczególnych grup projektowych, doświadczenia opiekunów i wielu innych czynników. Sytuacja dydaktyczna nie dla wszystkich była czymś nowym, ale niektórzy – tak uczniowie, jak i nauczyciele – musieli się zmierzyć z zadaniem po raz pierwszy. Nie raz i nie dwa przyszło zatem stanąć w obliczu trudności, którą pokonywało się pierwszy raz w życiu i trzeba było wykazać się zdecydowaniem, kreatywnie myśleć, działać twórczo, skutecznie się komunikować i modyfikować swoje plany i zamiary.

Dziś możemy już powiedzieć, że się udało. Każdy zespół doprowadził swój projekt do końca. Opiekunowie rozliczyli grupy z zadań i złożyli dokumentację do szkolnego koordynatora. W naszej placówce realizowano następujące projekty:

 

Klasa IIa

 

1. Ślady kultury słowiańskiej we współczesnym świecie. p. Elżbieta Wojtczak

2.  Why should we learn English? (Dlaczego powinniśmy uczyć się j. angielskiego?) – szukamy motywacji do   nauki j. angielskiego. p. Sylwia Napieraj

3. Jak możemy pomóc społeczności uczniowskiej szkoły polskiej w Płacieniszkach na Litwie? p. Renata Maciaszczyk

4. Jak zorganizować wycieczkę klasową w Góry Świętokrzyskie? p.Urszula Jabłońska

 

Klasa IIb

 

  1. „Galeria wśród pól ukryta”- dlaczego warto poznać to niezwykłe miejsce i jego gospodarza? p. Katarzyna Kozak
  2. Drugie życie elektrośmieci, czyli jak postępować ze zużytym sprzętem elektrycznym, elektronicznym i zużytymi bateriami. p. Joanna Sęczkowska
  3. Gdzie i dlaczego warto wyjechać na wypoczynek wakacyjny? p. Elżbieta Powłoka
  4. Jak możemy przeciwdziałać efektowi cieplarnianemu? p. Helena Ceranka

Klasa IIc

  1. Co i jak mogą wyczarować sprawne palce artysty, czyli poznajemy warsztat i efekty pracy twórcy. p. Marta Kubis Mikołajczyk
  2. Jak walory Uniejowa podnoszą atrakcyjność turystyczną miasteczka?
    p. Teresa Krawczyk
  3. W jaki sposób komputer może ułatwić pracę Sklepiku Szkolnego?
    p. Jolanta Andrysiewicz

Decyzją opiekunów pięć spośród projektów zostało zaprezentowanych publicznie szerszemu gronu w dniu 28 maja bieżącego roku. Wśród nich znalazły się:

 

· Jak walory Uniejowa podnoszą atrakcyjność turystyczną miasteczka?

 

· „Galeria wśród pól ukryta”- dlaczego warto poznać to niezwykłe miejsce i jego gospodarza?

 

· Why should we learn English? (Dlaczego powinniśmy uczyć się j. angielskiego?) – szukamy motywacji do nauki j. angielskiego.

 

· Co i jak mogą wyczarować sprawne palce artysty, czyli poznajemy warsztat i efekty pracy twórcy.

 

· Gdzie i dlaczego warto wyjechać na wypoczynek wakacyjny?

 

Spotkanie zaplanowano na godzinach wychowawczych. Wzięli w nim udział gimnazjaliści z klas pierwszych i drugich, ich wychowawcy i opiekunowie projektów, szkolny koordynator zespołu projektowego, doradca i oczywiście dyrektorzy ZS. Nauczyciel doradca przywitał krótko zebranych oraz przedstawił cele i przebieg spotkania. Następnie głos oddano młodzieży.

Odbiór był wyjątkowy. Publiczność słuchała i patrzyła z uwagą i zainteresowaniem. Nikt nie przeszkadzał, nikogo nie trzeba było uspokajać. Wychowawcy klas mogli oddać się w pełni odbiorowi prezentowanych efektów uczniowskich działań i zobaczyć swoich podopiecznych w zupełnie nowej roli. Prezentacji towarzyszyła trema, ale i ogromna satysfakcja z doprowadzonego do końca zadania, dzieła będącego rezultatem wspólnej pracy. Większych wpadek nie było. Wszelkie potknięcia notowali w swej pamięci opiekunowie, którzy nie omieszkają wykorzystać swych spostrzeżeń w planowaniu, organizacji, realizacji i prezentacji efektów przedsięwzięć podejmowanych z kolejnymi grupami gimnazjalistów. Dziś można już powiedzieć, że publiczna prezentacja efektów pracy gimnazjalistów była wydarzeniem ogólnoszkolnym wartym odnotowania.

Efekty wysiłków naszych uczniów będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Prace uczniowskie zostały przekazane do biblioteki szkolnej, znajdą się na klasowych gazetkach i wystawach okolicznościowych podczas uroczystości szkolnych i środowiskowych. Kończąc szkołę, każdy uczeń wybierze jeden z projektów, w których uczestniczył i temat realizowanego działania będzie mieć wpisany na świadectwie ukończenia gimnazjum. Już wkrótce się przekona, że w podobny sposób przyjdzie mu często rozwiązywać różne problemy szkolne, zawodowe i życiowe oraz prezentować innym osiągnięte rezultaty. I mamy nadzieję, że w tych sytuacjach nikt z naszych gimnazjalistów nie będzie bezradny i sprosta wymogom narzuconej mu w życiu roli.

G. Jańczyk, M. Błaszczyk

Opracowanie: szkolnastrona.pl