informacjepoleć nas

Poinformuj znajomych o istnieniu strony, przez kliknięcie w link poleć nas.

ankieta

Co zwiększa motywację Państwa dziecka do nauki?

Pokaż wyniki
lista mailingowa

Jeśli chcesz być na bieżąco informowany o tym co się dzieje w twojej szkole - zapisz się na naszą listę mailingową.

kalendarium
Niedziela, 2018-06-24
Imieniny:
Danuty, Jana
lista mailingowa
Logo BIP
Jesteś tu: » Strona startowa » Pomysł na edukację regionalną

Pomysł na edukację regionalną


Jak realizujemy Program „Moja mała ojczyzna”?

,,Moja mała ojczyzna”

   Edukacja regionalna odgrywa we współczesnej szkole istotną rolę. Kształtuje szczególny rodzaj  przywiązania do własnego kraju, uczy patriotyzmu oraz szacunku wobec polskiej tradycji i kultury. Przywiązanie do ziemi ojczystej rozpoczyna się już w dzieciństwie, kiedy to ów „mały człowieczek” poznaje swoją rodzinną miejscowość oraz lokalne środowisko. Dlatego tak ważne jest, by umieć rozbudzić w nim chęci poznawcze wobec miejsca z którego pochodzi oraz ludzi, którzy na co dzień go otaczają. Na nauczycielach oraz rodzicach spoczywa więc obowiązek zaszczepienia w najmłodszych pokoleniach miłości wobec ziemi ojczystej oraz chęci poznawania tego, co swojskie, nasze, bliskie. Tak niewiele przecież trzeba, wystarczy nauczyć dziecko patrzeć na otaczającą przyrodę, zwierzęta, niebo, by następnie pójść o krok dalej,  zobaczyć niezwykłe miejsca, uznane za historyczne lub zabytkowe, poznać wyjątkowych ludzi lub pamiątki po nich. Nasza „mała ojczyzna” wyda się wówczas o wiele bliższa, bo dobrze już znana, tym wartościowsza, że od pokoleń należąca do naszych ojców, dziadków i pradziadków. Ta ziemia to najuczciwszy świadek wydarzeń historycznych i rodzinnych, najsurowszy krytyk minionych dziejów.

Program „Moja mała ojczyzna” jest tak opracowany, by umożliwić dzieciom poznanie najbliższego otoczenia: dom rodzinny, szkoła, gmina. Jego realizacja ma na celu:

  • Kształtowanie przywiązania do rodziny, środowiska lokalnego, szkoły
  • Zapoznanie z ważnymi historycznie i kulturowo obiektami
  • Zainteresowanie historyczną przeszłością oraz legendami związanymi z okolicznymi miejscowościami
  • Wpajanie szacunku do symboli narodowych
  • Rozwijanie zainteresowań otoczeniem przyrodniczym i jego ochroną
  • Pielęgnowanie polskiej mowy i polskiej tradycji

  W ramach  realizowanego w naszej szkole programu, uczniowie z klas  IVa i IV b SP uczestniczyli w wycieczce do Urzędu Gminy oraz parku w Gostkowie, gdzie poznali historię zabytkowego pałacu oraz dokładnie przemierzyli piękny park. O tej porze roku szczególnie zachwyca bujną roślinnością oraz zachęca do wypoczynku na świeżym powietrzu. Dobrą zabawę zapewnił uczniom questingowy quiz- Zagadkowy Gostków. Dzieci podążając wyznaczonymi ścieżkami odkrywały niezwykłe miejsca, odgadywały tajemnicze symbole, by  w końcu wskazać hasło –klucz całego quizu. Na ścieżkach naszej miejscowości mieliśmy przyjemność spotkać gospodarza Gminy Wartkowice- pana Piotra Kuropatwę, którego obecność podkreśliła charakter realizowanego programu.

     

  Kolejnym miejscem godnym naszej uwagi był dom rodzinny Marii Konopnickiej   w Bronowie. W tej niewielkiej miejscowości w otoczeniu starych pomnikowych drzew znajduje się dworek, w którym siedzibę ma Muzeum Oświatowe i Izba Pamięci Marii Konopnickiej, w której zgromadzono dokumenty, fotografie, publikacje jej utworów, a także XIX-wieczne meble   i przedmioty codziennego użytku. Druga część ekspozycji poświęcona jest szkolnictwu. Zrekonstruowano tam klasę wiejskiej szkoły z lat 50. XX w. Uczniowie zainteresowani twórczością poetki z wielką radością obejrzeli miejsce, w którym przez pewien czas żyła i tworzyła Maria Konopnicka. Wycieczka była okazją do przypomnienia ulubionych utworów poetki oraz zapoznania się z jej biografią.

     To jednak nie koniec naszej podróży szlakiem ważnych w gminie Wartkowice miejsc. Przed nami jeszcze wiele do zobaczenia, poznania i odkrycia. Mamy nadzieję, że kolejny rok szkolny będzie ku temu doskonałą okazją.

                                                                                                       D.Kaleta, I. Gieraga

                                                                                        

                                                                                        

 

Opracowanie: szkolnastrona.pl