TIK,TIK, TIK ... .
Dobiega końca pierwsza edycja Zajęć rozwijających umiejętność uczenia się z wykorzystaniem zasobów platformy edukacyjnej Eduscience oraz innych narzędzi ICT. W Szkole Podstawowej w Wartkowicach zajęcia realizowane są w trzech ośmioosobowych grupach. Celem zajęć jest rozwój umiejętności uczenia się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informatyczno-komunikacyjnych głównie dzięki zastosowaniu metody e-learningu. Udział w zajęciach przewiduje wzrost sprawności posługiwania się komputerem, programem multimedialnym, edukacyjnymi zasobami Internetu.
Realizacja zajęć odbywa się głównie przy wykorzystaniu platformy e-learningowej EDUSCIENCE, e-podręczników, wyszukiwarek internetowych, sprzętu komputerowego, wartościowych programów multimedialnych. Zajęcia realizowane na bazie opracowanego Programu mają charakter praktyczny. Głównym narzędziem edukacyjnym w pracy nauczyciela i dzieci jest - Platforma EDUSCIENCE - specjalnie przygotowana do tworzenia i wykorzystywania w procesie nauczania/uczenia się interaktywnych materiałów edukacyjnych o różnym stopniu trudności adekwatnych do zainteresowań i możliwości uczestników.
W czasie pracy z platformą korzystamy z różnorodnych zasobów - typu: materiał interaktywny, obraz, dźwięk, pokaz slajdów, krzyżówki, gry logiczne, film, doświadczenie, testy sprawdzające poziom osiągnięć, inne. W czasie uczenia się przy wykorzystaniu zasobów i możliwości platformy uczestnicy samodzielnie i aktywnie rozwiązują głównie zadania z zakresu edukacji matematycznej i przyrodniczej, ale nie tylko. Dostępne na platformie zakładki: Mapy myśli i Notatki, wykorzystują jako narzędzie do tworzenia mapek mentalnych oraz jako narzędzie do przygotowania i robienia prostych notatek tekstowych. Dzięki nim w przejrzysty sposób obrazują własny sposób uczenia się.
Program zajęć obejmuje także rozwój kompetencji informatycznych w zakresie wyszukiwania, selekcji oraz tworzenia informacji. Odbywa się to poprzez ćwiczenia w zakresie selekcji materiału, ocenę przydatności wyszukanej informacji, tworzenie spójnej całości ze znalezionych fragmentów. Program zakłada także realizację ćwiczeń - układanie w logicznym porządku obrazów, tekstów i poleceń (instrukcji); tworzenia poleceń dla określonego planu działania lub dla osiągnięcia celu.
Na zajęciach uczestnicy poznają programy i aplikacje komputerowe, gry edukacyjne przystosowane do ich potrzeb i możliwości. Udział w zajęciach pomaga w identyfikowaniu korzyści i zagrożeń wynikających z korzystania z komputera, zasobów internetu i multimediów.
W jakim stopniu udało się podnieść poziom kompetencji cyfrowych naszych uczestników pokażą wyniki testu diagnostycznego. W jakim stopniu rozwinęła się u nich umiejętność uczenia się - ocenią sami - poprzez korzystanie na co dzień ze sposobów i narzędzi, które także „otwierają drzwi” do wiedzy.
Opiekunowie grup:
Jolanta Andrysiewicz
Elżbieta Wojtczak
Romualda Sobczak